top of page
  • Writer's pictureBenny Fluman

למה חשוב לדעת איך עובדים נכון עם כותרות באתר שלכם ואיך זה משפיע על הקידום האורגני?



יש הרבה מאוד מדדים ופרמטרים שונים שיכולים להשפיע על הקידום האורגני של האתר שלנו בגוגל. אחד הדברים המרכזיים שיכולים להשפיע על הקידום האורגני של האתר שלנו זה עבודה נכונה עם כותרות ומבחינה מקצועית נקרא תגית - H. הכותרות שיש במאמרים או בתכנים באתר שלנו – משפיעות גם על האופן בו גוגל מדרג את האתר בזמן שהוא סורק אותו וגם על חוויית הגלישה של הגולשים שמבקרים באתר שלנו.

כאשר הכותרות בנויות נכון מבחינת בחירת המילות החיפוש, הן יוצרות עניין וסקרנות אצל הגולש להמשיך לקרוא את התוכן ולהישאר באתר ומה שגורם לקידום האורגני של האתר שלנו להיות טוב יותר.


איזה סוגי כותרות (Heading) H קיימים?


יש מספר סוגים שונים של כותרות H (Heading) שקיימות:

Heading 1 – הכותרת הראשית של המאמר

Heading 2 – כותרת משנה

Heading 3 – כותרת משנה

Heading 4 – כותרת משנה (משתמשים בה באופן לא שכיח)

Heading 5-6 – כותרת משנה (לרוב לא משתמשים בהם)


השוני בין הכותרות לגולש הוא גודל הגופן שלהן וגם ההדגשה שלהן. כמעט תמיד כותרות המשנה יהיו ארוכות יותר מהכותרת הראשית. כאשר אנחנו כותבים כותרות למאמרים באתר חשוב לוודא שכל כותרת תהיה רק משפט או שאלה אחת ולא ארוכה יותר מכך. לאנשים אין סבלנות לקרוא כותרות ארוכות וזה יכול להיראות גם פחות טוב בפלאפונים ניידים – דרכם כיום רוב האנשים גולשים באינטרנט.


מה הקשר בין הכותרות במאמר ומילות המפתח אותם הוא מקדם?


כאשר אנחנו מרכיבים כותרות לאתר שלנו אנחנו צריכים לשתול במיוחד בכותרת הראשית את מילת המפתח אותה אנחנו מקדמים. אנחנו יכולים לבחור לשלב בכותרות המשנה ביטוי זנב ארוך או ביטויים שקשורים לביטוי הראשי שמופיע באתר הראשי. כאשר אנחנו רוצים שהמאמר יהיה איכותי ולא מאמר ספאם, כדאי לא לשים בכל הכותרות מילות מפתח אלא לבחור לנסח את כותרות המשנה בו כך שהן יהיו טבעיות ויפנו לרגש או לעניין הטבעי של הגולש.


למה חשוב שהכותרות יהיו רלוונטיות לטקסט ואף יותר מזאת לגולש?


כאשר אנחנו בוחרים כותרות לאתר שלנו חשוב לשים לב שהן יהיו רלוונטיות לטקסט וישרתו את הטקסט – ואף יותר מכך את הגולש. הכוונה בכותרת שמשרתת את הגולש – היא כותרת שיכולה לסייע לו להתמצא בטקסט. כך למשל כותרות שהן שאלות – יכולות לרמז לגולש שהפסקה שתבוא אחריהן תהיה תשובה לשאלה שהוצגה בהן. באופן זה לגולשים יכול להיות קל יותר לקרוא טקסטים ארוכים מאוד של כמה מאות או אלפי מילים – כמו למשל מדריכים או טיפים שונים (בכל נושא מנושאים רפואיים ועד נושאים כמו טיפים לטיולים ביעדים שונים בחוץ לארץ).

כאשר אנחנו רוצים לערוך בלוג באתר שלנו כדאי לנו למפות את כותרות התכנים שיהיו בו. כל כותרת של מאמר שיהיה בבלוג באתר שלנו יכולה להיות עם פירוט של מספר מילות מפתח שחשוב שיופיעו במאמר – כאשר כל נקודה יכולה להיות כותרת משנה או רעיון לכותרת ראשית (ומאמר) נפרדים. חשוב לשים לב לבחירת מילות המפתח שאנחנו שותלים בכותרות ולוודא שאנחנו בוחרים קשת רחבה של ביטויים שמתקיימים בהם קשרים לוגיים שונים. כך למשל אם מילת המפתח הראשית שאנחנו מקדמים היא קורס ציור – אנחנו יכולים לעשות שימוש בביטויים שמפרטים אותה מבחינה לוגית כמו: קורס רישום, קורס ציור מופשט, קורס איור וציור דיגיטלי וכדומה.


איך הכותרות יכולות להשפיע על הפסיכולוגיה של הגולש בקריאת המאמר?


הכותרות שאנחנו בוחרים לעשות בהן שימוש במאמרים או בדפי התוכן שיש באתר שלנו יכולות להשפיע על הפסיכולוגיה של הגולש בזמן שהוא קורא את התוכן. כותרות שונות יכולות לעורר ציפייה אצל הגולש או עניין. ככל שהכותרות תהיה מעניינת יותר – כך הגולשים יוכלו לגלות יותר עניין בתוכן ויוכל להיות להם קל יותר להתמצא בתוכן. ככל שנהפוך את ההתמצאות של הגולשים באתר שלנו לקלה יותר – כך חוויית הגלישה שלהם באתר תהיה יותר חיובית. לרוב לאחר כל כותרת של מאמר בכדאי שלא יהיו יותר מגג 200 מילה שמחלוקות לשתי פסקאות. כך המלל לא נראה צפוף, דחוס ומאיים ולגולשים יכול להיות נעים יותר לקרוא אותו ולגלוש באתר שלנו. דבר זה חשוב במיוחד בעידן בו להרבה אנשים מכלל הציבור יש לקויות למידה שמקשות עליהן לקרוא מלל שהוא ארוך ודחוס מאוד.


למה חשוב לכתוב כותרות יצירתיות ומקוריות?


כל כתיבה באינטרנט או מחוצה לו היא מעניינת יותר כאשר היא יצירתית ומקורית. כאשר אנחנו באים לכתוב תוכן לאתר שלנו לא משנה מה הנושא – חשוב שנשמור על כותרות ועל תוכן יצירתי ומקורי מאוד. הניסוח המקורי או היצירתי גורם ליצירה של אפקט הפתעה או הזדהות או סקרנות אצל הקורא והוא יכול לגרום לו לקרוא יותר זמן ויותר לעמוק את התכנים באתר שלנו. כך נשיג 2 ציפורים מבחינת הגולש במכה אחת:

  • נשפר את חווית הגלישה באתר שלנו (UX)

  • נאריך את משך הזמן בו כל גולש נמצא באתר שלנו

שני מדדים אלו הם חשובים מאוד לקידום האורגני בגוגל – כי הם חלק מהמאפיינים שגוגל מדרג לפיהם את האתרים השונים בתוצאות החיפוש האורגניות שלו.


טיפים לניסוח כותרות יצירתיות


אם אנחנו רוצים לנסח כותרות יצירתיות לתכנים באתר שלנו – אבל אין לנו רעיונות, רכזנו עבורכם מספר טיפים וטריקים שיעזרו לכם בכך:


  • ניתן להשתמש בביטוי לשון\פתגמים

  • ניתן להשתמש בשמות של סרטים

  • ניתן להשתמש במשפטים מסרטים

  • ניתן להשתמש בשמות של שירים

  • ניתן להשתמש במשפטים משירים

  • שימוש בתרבות פופולארית כמו מה שקורה בחדשות, היסטוריה וכדומה יכול להועיל

כאשר אנחנו נשתמש בכל הידע התרבותי שלנו לניסוח כותרות אז הן יהיו הרבה יותר מקוריות, מעניינות ויצירתיות באופן משמעותי.


למה כדאי לעשות גם שימוש בביטוי זנב ארוך בכותרות המשניות במאמר SEO?


כאשר אנחנו כותבים מאמר SEO, אחד הדברים שכדאי שנעשה בנוסף בעת כתיבת הכותרות שלו הוא לנסח אותן גם עם ביטוי זנב ארוך. ביטוי זנב ארוך הם שם מקצועי לשרשראות של ביטויים. כך למשל במקום לכתוב מורה לציור כביטוי מפתח, ביטוי זנב ארוך יהיה מורה לציור מומלץ בתל-אביב או מורה לציור לילדים בתל-אביב. ברוב המקרים, התחרות של קידום בביטוי זנב ארוך תהיה בינונית או נמוכה לעומת התחרות שיש בקידום אורגני של ביטוים גנריים יותר.


למה חשוב שהכותרות במאמר יהיו מסקרנות?


אחד מכללי המפתח שהכי חשוב לשים לב אליהם בעת כתיבה של כותרות הוא לשמור שהן יהיו מעניינות ומסקרנות ולא יאכילו את הגולש בכפית. כמו בכל דבר בחיים – קצת סקרנות או מסתורין זה דבר חיובי וטוב. כאשר הכותרות שנכתוב יעוררו סקרנות לגולשים תהיה יותר מוטיבציה להמשיך לקרוא את הטקסטים באתר שלנו. חשוב לוודא שהכותרות יהיו מסקרנות – אבל שעדיין יהיה בהן היגיון.


למה חשוב שהכותרות במאמר ישמרו על רצף והיגיון אחת מול השנייה?


כאשר אנחנו כותבים מאמר או כל סוג של תוכן – הכותרות יכולות לסייע לנו לשמור על הרצף הלוגי וההיגיון של המאמר. במקרה הטוב ביותר הכותרות של המאמר שלנו – יוכלו לסכם את עיקרי הדברים שכתובים בו. כאשר הכותרות במאמר לא קשורות אחת לשנייה ולא הגיוניות אז יכול להיות מאוד קשה לקרוא את המאמר או לא מובן ורוב הגולשים פשוט יעדיפו לצאת מהאתר שלנו ולא להמשיך הלאה ולהשקיע מאמץ בניסיון להבין את ההיגיון של המאמר.


כותרות והשלד של המאמר


הכותרות שיש במאמר מסוים הן השלד שלו. לפעמים לפני שכותבים את המאמר עצמו – כדאי לכתוב נקודות מרכזיות שחשוב לנו שיופיעו בו. כל נקודה מרכזית ניתן להפוך לכותרת שהפירוט שלה יהיה הפסקה שתבוא אחריה. הפסקה יכולה להסביר או להרחיב אודות הנושא או הנקודה שכתבנו בכותרת. לכל פסקה כדאי להיות רעיון מרכזי אחד ולכן כדאי שבכל כותרת יהיה רק רעיון מרכזי אחד ולא כמה. חשוב שכל כותרת או פסקה יהיו ההמשך ההגיוני המתבקש של הכותרת והפסקה שבאו לפניהם. בראייה רחבה יותר כל מאמר באתר שלנו צריך להיות המשך\או הרחבה הגיונית של מאמרים שבאו לפניו וקשורים לתחום העיסוק של העסק שלנו. אנחנו יכולים לחלק גם את המאמרים השונים באתר לקטגוריות שונות לפי האפיון הלוגי שלהם והקשר בניהם, כאשר יהיו מאמרים שיתאימו למספר קטגוריות שונות באתר.


האם שימוש לא נכון בכותרות במאמר יכול לפגוע בקידום של האורגני של אתר בגוגל?


שימוש לא נכון בכותרות במאמר הן ברמה של התחביר והן ברמה של ההיגיון הלוגי והמילת מפתח יכולה לפגוע בקידום האורגני של הדף ולהשפיע גם על האתר. כאשר כותרת מסוימת כתובה באופן לא הגיוני – אז פשוט הגולשים לא ישקיעו זמן בקריאת התוכן שהיא מפרטת ויצאו מהאתר או מהדף. עזיבה מהירה של גולשים את האתר שלנו יכולה להשפיע לרעה על הקידום האורגני שלו. ככל שגולשים מבלים יותר זמן בגלישה בין דפי האתר ומבלים יותר זמן בכל דף ספציפי – כך הקידום האורגני של האתר שלנו יתחזק. גם בבחירה של מילת המפתח בכותרות חשוב להיות ממוקדים ולא להפציץ את הכותרות במאמר (או בכלל את כל התוכן במאמר) בריבוי ביטוי מפתח.


האם שימוש לא נכון בכותרות משפיע על קידום ממומן בגוגל?


שימוש לא נכון בכותרות ובייחוד בחירה לא נכונה של מילות מפתח יכולה להשפיע על קידום ממומן בגוגל. איך? כאשר בוחרים כותרות שלא מתאימות לקהל היעד אותו אנחנו רוצים למשוך דרך הקידום הממומן של עסק מסוים – התוצאה היא הרבה קליקים שמבזבזים לנו כסף אבל לא מביאים לנו בפועל עבודה. כך למשל אם קהל היעד של העסק שלנו הוא בני נוער – אנחנו צריכים לנסח את הכותרות של התוכן הממומן של העסק שלנו באופן שיפנה לבני נוער בשפה שהם מבינים ולא ימשוך אנשים בגילאים מבוגרים או צעירים יותר.


סיכום – או למה הכותרות הן לא העיקר אבל הן משמעותיות לקידום אורגני בגוגל?


ניתן לומר, שהכותרות במאמרים הן לא העיקר אבל הן משמעותיות מאוד. הכותרות באתר שלנו הם כמו מפת דרכים לאתר והמטרה שלנו בעת הכתיבה שלהן צריכה להיות בדיוק כך – שהן יהוו מפת דרכים לאתר שלנו ולסוג השירותים והמוצרים שאנחנו יכולים לספק לקהל הלקוחות שלנו. כאשר הכותרות באתר שלנו לא עושות זאת הן פוגעות באופן משמועתי בחוויית הגלישה באתר (UX) והן יגמרו לנטישה מהירה של גולשים את האתר – מה שיפגע בקידום האורגני שלו בגוגל.

 

תודה רבה למשה דניאל על כתיבת מאמר זה.

אודות משה דניאל,

לתחום השיווק והפרסום הגעתי לאחר שנים ארוכות ביחידת 8200. חיפשתי תחום שבו אוכל לעשות שימוש מועיל ביכולות הטכנולוגיות שבניתי ביחידה. מקום שיוסיף לפתח את הידע שרכשתי בבנייה ופיתוח של מערכות מידע ויישומים של חוויית משתמש.

לאחר 8 שנות ניסיון בתחום השיווק והפרסום, כיום אני בעלים של סוכנות דיגיטל "פנטסטיק שיווק דיגיטלי" שמתמחה בעולם השיווק והפרסום לעסקים וחברות הייטק.

מטרתנו העיקרית בחברת פנטסטיק היא ליצור יציבות והתפתחות מתמדת לכלל העסקים שאנו מלווים בעולם הדיגיטל ולעמוד מול כלל האתגרים העומדים בפנינו. אנו נמצאים בתחום כבר שנים רבות, ובאמצעות הידע והניסיון שצברנו לאורך השנים אנו נדע לבנות לכל לקוח תוכנית ייחודית שמתאימה לו ולצרכים שלו.

 

לקבלת מידע נוסף והתייעצות בתחום SEO אנא כתבו לי









9 views0 comments
bottom of page